سمپاشی مزارع به روش سنتی

نکاتی در مورد سمپاشی مزارع به روش سنتی

سمپاشی مزارع از سال های دور امری رایج برای حفظ زراعت از آفات مختلف بوده است. البته سمپاشی مزارع زمان خاصی داشته تا آسیبی به مصرف کننده محصولات کشاورزی وارد نکند. دستورات مربوطه بر روی انواع سم ها نوشته شده تا کشاورز با رعایت آنها به سلامت جامعه کند. روش های سنتی که جهت سمپاشی مزارع مختلف از آنها استفاده می شود، شامل سمپاش های دستی و تراکتور می باشند. هر کدام از این روش ها دارای معایبی بوده و این موضوع باعث شده تا تجهیزات مدرن تری برای سمپاشی مزارع تولید و روانه بازار شود.

سمپاشی مزارع به روش سنتی می تواند مشکلات بسیار زیاد و هزینه بالایی را برای کشاورز به همراه داشته باشد. این موضوع باعث شده تا در شهر های مختلف کشور از خدمات سمپاشی مدرن استفاده شود و به ندرت سمپاشی سنتی مورد استفاده قرار بگیرد. حتی استفاده از بهترین سم علف کش در روش سمپاشی سنتی نیز نمی تواند نتیجه ای مطلوب و معادل با سمپاشی به روش های مدرن را داشته باشد. همین امر باعث شده تا کم کم روش های سنتی سمپاشی منسوخ شده و روش های جدید جایگزین آنها بشود.

خسارات سمپاشی سنتی مزارع

عدم پاشش یکنواخت سم بر روی محصول

یکی از اصلی ترین خسارات سمپاشی به روش سنتی، عدم پاشش یکنواخت سم بر روی محصول است. گاهی اوقات قطرات سم بسیار درشت بوده و گاهی اوقات ممکن است قطرات بسیار ریزی به یک محصول برسد. در هر دو صورت تاثیر گذاری سم مناسب نبوده و کشاورز به هدف اصلی خود از سمپاشی نخواهد رسید. حالت ایده آل زمانی است که سمپاشی به صورت یکنواخت انجام شود و همه برگ های گیاهان به یک اندازه سم دریافت کنند. البته این مقدار باید به اندازه کافی بوده و کم یا زیاد نباشد. چنانچه روش سمپاشی بتواند این شرایط را فراهم کند، می تواند گزینه ای ایده آل برای سمپاشی مزارع گندم و حتی سایر مزارع باشد.

عدم اسراف در مصرف سم

با توجه به گرانی های اخیر، یکی از اصلی ترین هزینه های مربوط به کشاورزی، هزینه های مربوط به خرید سم می باشد. سم های مورد استفاده در کشاورزی انواع مختلفی داشته که با قیمت های متفاوت در بازار موجود می باشند. روش های سنتی سمپاشی معمولا کنترل دقیقی بر روی میزان سم خروجی نداشته و این موضوع باعث می شود تا مقدار سمی که بر روی مزارع پاشیده می شود، بیش از مقدار مورد نیاز باشد. این موضوع باعث می شود سمپاشی مزارع هزینه های اضافی به همراه داشته باشد و در صورتی که قیمت محصولی در بازار مناسب نباشد، کشاورز با ضرر و زیان بیشتری مواجه می شود.

سرعت پایین سمپاشی مزارع

یکی دیگر از خسارات سمپاشی مزارع به روش سنتی، سرعت بسیار پایین سمپاشی است. معمولا زمانی که سمپاشی با تراکتور و یا توسط کارگر انجام می شود، نمی توان در طول روز زمین های بسیار زیادی را سمپاشی کرد. این موضوع برای افرادی که سطح زیر کشت بسیار زیادی داشته، مشکل ساز شده و باعث افزایش هزینه های سمپاشی نیز می شود. از طرفی ممکن است زمین هایی که دیر تر مورد سمپاشی قرار می گیرند، با آفات بیشتری روبرو شده و نیاز به سمپاشی بیشتری برای رفع آفت داشته باشند. این موضوع نیز بر روی هزینه های کشاورز اضافه شده و علاوه بر هزینه های بسیار بالای کارگر، ممکن است به سم بیشتری نیز برای سمپاشی مزارع نیاز باشد. بدین ترتیب سمپاشی سنتی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبوده و اغلب کشاورزان به این موضوع پی برده اند.

تخریب محصولات کشاورزی

یکی دیگر از خساراتی که می توان برای سمپاشی سنتی بیان کرد، تخریب مزارع گندم و یا سایر مزارع می باشد. معمولا ورود کارگر و تراکتور به زمین باعث خوابیدگی و یا شکستگی ساقه های گندم یا سایر محصولات کشاورزی می شود. این موضوع باعث می شود تا در هنگام برداشت تناژ کمتر شود. بدین ترتیب روشی برای سمپاشی مناسب تر است که نیازی به ورود کارگر و ماشین آلات مختلف از جمله تراکتور به زمین کشاورزی وجود نداشته باشد. معمولا روش های مدرن می توانند تا حدود زیادی این ضعف را برطرف کنند.

مصرف زیاد آب

یکی دیگر از خسارات سمپاشی مزارع به روش سنتی، مصرف بیش از اندازه آب می باشد. با توجه به خشکسالی هایی که در برخی از شهر ها وجود دارد، مصرف بیش از حد آب برای سمپاشی می تواند آسیب های جدی به محیط زیست وارد نماید. بدین ترتیب کشاورزان باید روش هایی را برای سمپاشی انتخاب کنند که بتوان بدون مصرف زیاد آب، سمپاشی را انجام داد. هر چه تجهیزات مدرن و به روز تر باشند، معمولا هدر رفتن آب و سم کمتر می شود. زیرا در سال های اخیر تولید کنندگان تجهیزات سمپاشی به این موارد توجه بسیار ویژه ای داشته اند.

روش مناسب برای جایگزین شدن روش سمپاشی سنتی مزارع

سمپاشی با پهپاد را می توان یکی از روش های مدرن سمپاشی دانست که روشی بسیار مناسب و ایده آل برای جایگزین شدن سمپاشی سنتی به شمار می رود. سمپاشی با پهپاد این قابلیت را دارد که همه ضعف ها و محدودیت های سمپاشی مزارع به روش سنتی را پوشش بدهد. بدین ترتیب معمولا کشاورزانی که از خدمات سمپاشی با پهپاد استفاده کرده اند، رضایت بسیار بیشتری نسبت به استفاده از روش های سنتی سمپاشی دارند.

خدمات پهپادی اطلس توانسته است تا کنون به کشاورزان بسیار زیادی امکان سمپاشی به صورت مدرن را بدهد. پهپاد اطلس دارای قابلیت های بسیار زیادی بوده که از جمله آنها می توان به سرعت و دقت بالا در سمپاشی و همچنین عدم اسراف در مصرف سم و آب را اشاره کرد. بدین ترتیب کشاورزانی که قصد کاهش هزینه های مربوط به سمپاشی را داشته و از طرفی می خواهند کیفیت سمپاشی افزایش یابد، می توانند از خدمات پهپادی اطلس استفاده کنند. سمپاشی مزارع با پهپاد این قابلیت را دارد که هزینه های مربوط به سمپاشی را تا حد امکان کاهش دهد. در سال های اخیر اغلب کشاورزان در نقاط مختلف کشور برای کشت های مختلف رو به استفاده از سمپاشی مدرن با استفاده از پهپاد آورده اند.